reklama

Kazuo Ishiguro

Nestáva sa mi často, že sa mi kniha číta tak ťažko a na konci mi je smutno, že už končí. Vlastne mám pocit, že Súmrak dňa bol doposiaľ jedinou takouto knihou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kazuo Ishiguro je azda najznámejší japonský spisovateľ. Tento muž sa narodil v Japonsku, no takmer celý život žije vo Veľkej Británii. Autor viacerých oceňovaných románov je taktiež nositeľom Nobelovej ceny za literatúru, ktorú získal v roku 2017. 

Jeho najznámejší román nesie názov Súmrak dňa. Tento román bol vydaný v roku 1989 a neskôr bol dokonca sfilmovaný. Autor sa venuje životu vysokopostaveného komorníka, ktorý sa vydáva na cestu po Anglicku, počas ktorej spomína a rozoberá svoj život. Komorník Stevens venuje väčšinu času uvažovaniu o tom, čo je dôstojnosť. Mohlo by sa zdať, že človeka v 21. storočí nemá prečo zaujímať komorník, alebo jeho dôstojnosť. No po čase máte pocit, že sa chcete dozvedieť, čo dôstojnosť vlastne znamená. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Akoby na okraji knihy sa rozvíja príbeh lásky komorníka Stevensa a slečny Kentonovej. Počas celej knihy rozmýšľate, či je tento príbeh lásky hlavnou témou, alebo úplne okrajovou. No na konci zistíte, že nemá zmysel hľadať hlavnú a vedľajšiu dejovú líniu, pretože to podľa mňa nie je ani cieľom samotného autora.

Kniha: Súmrak dňa (Kazuo Ishiguro) | Martinus

Mne osobne sa táto kniha čítala veľmi ťažko z dvoch hlavných dôvodov: po prvé, neustále som v nej hľada dominantný príbeh, ktorý tam však nebol a po druhé, nachádzalo sa v nej mnoho krátkych príbehov, ktorý na prvý pohľad nijako nesúviseli. Áno, Kazuo Ishiguro píše iným štýlom než na aký som bola zvyknutá. Úplne iným. Román Súmrak dňa bol písaný ako cestovný denník, ktorý však primárne nemapoval cestu, ale spomienky. Stevens putuje nielen krajinou, ale hlavne svojimi spomienkami, ktoré detailne rozoberá. Príbeh popretkávaný mnohými zamysleniami nemusí zaujať každého. Na prvý pohľad nezaujal ani mňa, no po čase nastal zlom, ktorý neviem definovať a Súmrak dňa si ma absolútne získal. Z výzvy, aby som dočítala knihu do konca, sa stalo potešenie, vďaka ktorému som dúfala, že kniha sa tak skoro neskončí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súmrak dňa pre mňa zostane záhadou. Nevedela by som vymenovať ani jednu konkrétnosť, ktorá sa mi na knihe vyslovene páčila. Ale na konci som chcela pokračovať, z čoho usudzujem, že sa mi kniha páčila. Kniha sa nečitala ľahko, k čítaniu som sa častokrát musela nútiť. No teraz vám môžem knihu s čistým svedomím odporučiť, pretože je maximálne kvalitná a zaujímavá.

Alexandra Mravíková

Alexandra Mravíková

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kto som? Človek s vlastnými myšlienkami, názormi, postojmi a kritickým myslením. Milujem kvalitnú literatúru, hudbu, divadlo, cudzie rozhovory, kávu, víno...Študujem v Čechách a niekedy ma zaráža tá podobnosť so Slovenskom, ktorá nás neustále spája. Či ide o politiku, myslenie, alebo obyčajnú malosť a egocentrizmus. Zoznam autorových rubrík:  NázorKnihaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu